Komponujeme kompozici – 1. část

Ještě než začínající fotograf zjistí kde se mačká spoušť (a že je nutné před focením sundat krytku objektivu), měl by se naučit přemýšlet o kompozici.

Řekněme si to tak nějak po fotograficku: Nejdříve mysli na kompozici, až pak na expozici.

Skladatel komponuje skladbu, fotograf komponuje obraz. Podívejme se na základní zásady. Pokud je budete dodržovat, začnou se vaše fotografie lišit od tisíců tuctových fotografií. Od těch, které fotí lidé, patřící do většinového proudu „vášnivých mačkačů knoflíku spouště“.

Hlavní zásada – zapomeňte na střed

Nejčastější začátečnická chyba se jmenuje SOUSTŘEDÍM SE NA STŘED. Prostě podívám se přes hledáček, uprostřed vidím nějaké kolečko, nebo čtvereček, možná křížek. A jako odstřelovač zamířím na střed obličeje, věže, kytky, našeho pejska či andulky a „pal!“. Zmáčknu spoušť a mám Pepíka pěkně uprostřed snímku. Je jedno, jestli je Pepík manžel, pejsek, nebo zakrslý králík. Je to obvykle špatně.

Zkuste se tohoto zlozvyku nějak zbavit – stačí trochu na to myslet při fotografování. Kam ale umístit to, co fotím? Zkuste pro začátek zásadu třetin. Budoucí obrázek (to co vidíte v hledáčku nebo na displeji) si v mysli rozdělte dvěma vodorovnými a dvěma svislými čárami na třetiny. Tam, kde se čáry kříží jsou „silné“ místa fotografie.

O těch očíslovaných bodech ještě bude řeč níže v článku.

Některé fotoaparáty umožňují základní kompoziční mřížku zobrazit v hledáčku nebo na displeji. To nám značně ulehčují práci. Tím konstruktéři odčinili svůj zvyk dát do středu hledáčku nějaké značky. Tyto značky pak mohou začátečníka plést. Slouží k zaostření, ne jako mířidla pro fotografování!


Většina nezkušených „fotičů“ by orla „práskla“ doprostřed snímku. Byl by tam zavřený jako v kleci. Ve „třetinové“ kompozici má ale před sebou volný prostor, kde se může krásně proletět.

Budu pak mít záběr ostrý, když foťák zaostřuje na střed?

Tuto otázku si zřejmě položí každý, kdo si už přečetl podrobný návod na fotoaparát. „Přístroj si bude ostřit na nekonečnou oblohu nebo moře a krásná jachta někde ve třetině snímku nebude zaostřená?

Pokud váš fotoaparát zaostřuje na střed snímku a bojíte se, že by záběr nebyl ostrý, tak je zde řešení. Konstruktéři foťáků na to mysleli. To kouzlo se provede „namáčknutím“ spouště. U pořádných fotoaparátů a dokonce i u lepších mobilů to funguje tak, že spoušť jde zmáčknout do poloviny, až ucítíte odpor. V tomto momentu přístroj zaostří. Většinou nějak zavrní, pípne nebo někde blikne. Dokud spoušť nepustíte, pamatuje si fotoaparát hodnoty které naměřil (vzdálenost od objektu a množství světla). Tak hezky spoušť držte zmáčknutou do poloviny a teď si klidně posuňte fotografovaný objekt mimo střed – do třetiny záběru. Zklidněte ruce a domáčkněte spoušť. Přístroj si „podrží“ zaostření, které provedl a po změně kompozice a domáčknutí spouště bude záběr ostrý. Tedy pokud jej nerozmáznete kvůli jiné chybě 😊.

Chce to maličko cviku, můžete to nacvičit „nasucho“, bez domáčknutí spouště a bez exponování snímku. Nebo klidně exponujte a podívejte se na výsledky. Smazat to můžete vždy.

Pokud se vám nepovede usadit objekt zájmu do některého silného místa, nezoufejte, ještě to jde zachránit úpravou fotografie v počítači jejím dorovnáním nebo ořezáním. Fotografické editory také obvykle umí zobrazit nějakou mřížku, která vám pomůže s kompozicí.

(Upravujete doufám snímky před jejich zveřejněním kdekoliv… málokterý snímek se povede tak, aby nesnesl nějakou úpravu ve fotoeditoru. Obzvláště pak, kdy fotíte „z ruky“ – tedy bez stativu. Minimálně bude nutné srovnat horizont. O základních úpravách zde samozřejmě články budou).

Každé pravidlo má své výjimky

Až si osvojíte základy kompozice „na třetiny“, uvidíte, že fotografie budou tak nějak hezčí.

Tento záběr okna sice není typický záběr z dovolené, ale kde je napsané, že nemůžete zkusit fotit i trochu „hlubší“ snímky, kde je kousek příběhu a kousek umění. 

Každé pravidlo má své výjimky. To aby to nebylo na světě tak jednoduché.

Teď, když už víte, že fotit „na střed“ není hezké si řekneme, že někdy se to může hodit 😊.

Zcela záměrně dám objekt, který mi vyplňuje většinu záběru do středu. Tím nemyslím obličej na fotografii do řidičáku, ale třeba zátiší s vázou plnou krásných květin. Nebo  květ, který zabírá celou plochu fotografie bude působit uprostřed lépe.

Fotografie symetrického záběru:

  • fotografie rybníka může být zajímavá, když je horizont uprostřed a ve vodě se zrcadlí vrby na břehu.
  • odraz někoho nebo něčeho v zrcadle či vodní hladině.
  • symetrický objekt – strom, květ, motýl … může ve středové kompozici vypadat dobře.

Pokud si nejste jistí, podívejte se přes hledáček nebo na displej a zkuste si nanečisto komponovat variantu „na střed“ a na „třetiny“. A pokud se neumíte rozhodnout, cvakněte obě varianty a vyberte v klidu v počítači nebo se zeptejte někoho, která varianta na něj silněji působí.

Něco z psychologie

Všichni už jsme zvyklí na obdélníkový formát obrázku. Tento tvar má televize, monitor, displej smartphonu nebo třeba noviny. A informace čteme v naší evropské kultuře tímto způsobem: zleva doprava a shora dolů.

Na mřížce výše v článku je to v pořadí bodů 1-2-3-4.

Už staří mistři malíři zjistili, že silným místem obrazu je tzv. „zlatý řez“. Jde o červené čáry na obrázku stejném obrázku. Nebudu vás zde unavovat konstrukcí zlatého řezu. Časem najdete něco více o zlatém řezu v sekci Jak na to … Pro začátek stačí, když se naučíte umisťovat fotografovaný objekt do některého ze 4 očíslovaných průsečíků.

No jo, ale do kterého? To záleží na tom, co fotografujeme. Číslo 1 je dobré, ale můžeme samozřejmě využít i jiné silné body. Záleží na situaci – jsou i další pravidla o kterých se dočtete v dalších dílech tohoto miniseriálu o kompozici ve fotografii.

Pár příkladů ke kompozici můžete shlédnout na jedné z mých nástěnek na Pinterestu zde https://cz.pinterest.com/ivanhu247/photo-composition/

P.S. Pokud neznáte Pinterest, můžete si o něm něco přečíst v článku zde.

 

Tagy:
Komentáře
  1. Stano napsal:

    Dobrý den,
    přečetl jsem si článek o kompozici fotografie.Dodnes jsem si myslel,že moje fotky jsou „celkem v pohodě“.Už si to nemyslím a zkusím to dělat jinak.Díky za zajímavý podnět.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *