Komponujeme kompozici – 2.část

Snímek lodě s vyznačením rozdělení záběru na třetiny zdůrazňující také volný prostor ve směru pohybu plavidla. Úvodní fotografie k článku o kompozici fotografie - 2. díl

Kompozicí se zabývá mnoho oborů – musí ji umět nejenom fotograf, ale také malíř, filmař, architekt, grafik, dizajnér. Podívejte se na díla starých mistrů – to je panečku učebnice kompozice!

V prvním svém článku na téma kompozice zde jsem uvedl, jak se zbavit základní začátečnické chyby – palby na střed. Nejsme ostřelovači, jsme fotografové 😊.

Komponování snímku si zaslouží ale mnohem víc pozornosti. Není to jenom o tom středu a zlatém řezu.

Při tvorbě kompozice bychom si měli osvojit i další zásady. Pokud se tato kompoziční pravidla naučíme používat, budou naše snímky působit na (většinu) diváků příjemně, vyváženě, harmonicky a nebudou tam rušivé prvky.

Kompozice snímku začíná a končí v hlavě.

Je to tak a už mnohem dříve, než fotograf zmáčkne spoušť, nebo dokonce než vůbec postaví fotoaparát na stativ nebo přiloží k oku, tak už by měl mít rozmyšlenou kompozici. Viděli jste první díly „Básniků“, kde Kendy všude kam jde, tak se dívá přes rámeček vytvořený ze svých rukou? Takže nyní už víme, že trénoval své myšlení na rychlé nalezení správné kompozice. Mimochodem, to není hloupý nápad a pokud nechcete chodit s podivně pokroucenými rukami, tak lze vystřihnout z kartonu okénko (v poměru stran 6:9 nebo 4:5 či v jiném poměru, který chceme fotit). Když nás nikdo nevidí, dívat se na svět přes toto okénko. Jako by to byl hledáček fotoaparátu nebo displej a hledat správnou kompozici. Začátečníci si v okénku mohou ještě napnout gumičky v třetinách rámečku (2 svisle a 2 vodorovně)  a snažit se hlavní objekt záběru umístit do silných bodů, které jsou v křížení gumiček.

Návod na zhotovení a používání takového pomocného univerzálního rámečku naleznete zdarma zde.

Jaká jsou další pravidla kompozice?

  • Ctíme pohyb

  • pokud fotíme cokoliv co se pohybuje odněkud někam (auto, letadlo, loď, dítě na koloběžce), necháváme ve směru pohybu dostatečný prostor. Pokud bude předek auta 1 cm od okraje fotografie, za autem pak bude polovina prázdného záběru a z rozmazaných kol a pozadí divák pochopí, že auto je pohybu, bude snímek působit divně a nepříjemně. Prostě to auto bude ze snímku ujíždět. Použijte pravidlo třetin (viz článek) a ty dvě třetiny nechte ve směru pohybu a jednu třetinu vzadu za vozidlem nebo čímkoliv co se pohybuje. Tímto nic nepokazíte.

Pokud se ta letadla nesrazí, tak narazí do okraje snímku 🙁

 

  • Silné linie

  • některé pomyslné čáry nebo linie, které vytvoří obraz na fotografii působí silněji než jiné. Je jedno, zda jde o kroutící se řeku, silnici, nebo o linii plotu nebo stínu lampy. V ideálním případě by měly tyto linie vést oko diváka k hlavnímu objektu. Silnice vedoucí z levého spodního rohu přes snímek směruje k zajímavé hoře v horní části záběru. Linie plaňkového plotu vede uhlopříčně oko diváka k stromu zajímavému svým tvarem.
  • Silné linie například vedou jako uhlopříčky z rohu do rohu. Silná linie je esovitě prohnutá silnice nebo řeka.

Křivky oku vždy lahodí.

  • Horizont

  • Patří také mezi linie, ale vyžaduje si samostatný bod. Pokud nefotíme v horách, kde vodorovný horizont asi nenajdeme, dávejme pozor na jeho náklon. Hlavně moře nenechte vylít ze záběru! Pokud se na to zaměříte, tak na Facebooku nebo při promítání fotografií  z dovolené našich přátel tento začátečnický nešvar velmi často uvidíte – MOŘE Z KOPCE. Je to fakt fujtajbl. Pokud se vám už podaří nafotit moře křivě, tak jej srovnejte v nějakém fotoeditoru. Tuto funkci natočení fotografie mají všechny editory – i ty zadara. Platí to samozřejmě pro všechny větší vodní plochy – tedy i rybníky a jezera.
  • Šikmý horizont nepůsobí dobře ani na suchu. Mnoho fotoaparátů umožňuje v hledáčku nebo na displeji zobrazit mřížku. Ta vám pomůže záběr srovnat a nemusíte jej pak upravovat. Při rovnání záběru v editoru zákonitě o část fotky přijdete – uříznete jej. Někdy tak přijdete o důležitou část záběru a to je škoda. Komponujte ještě před expozicí snímku.

Pozor tam vlevo! Moře se vylévá!

  • Směr pohledu

  • Člověk i zvíře by se na záběru neměli zírat do okraje fotky. Tam nic hezkého neuvidí.  Záleží kam je otočená hlava – nechte ve směru pohledu na snímku dostatečný prostor.

Páv i jeho paní se mají kam koukat.

 

  • Sudá a lichá

  • Lichý počet objektů působí na záběru lépe. Lepší jsou tři kluci než dva, pět stromů než čtyři. Nepátrejte proč, prostě to tak máme my lidi nastavené, že lichý počet je nám sympatičtější. No – když máte dvě děti, tak asi nevyženete jedno z rodinného záběru, ale když si lze vybrat, ctěte pravidlo lichého počtu. Například na záběru města jsou 4 lampy – zkuste  změnit kompozici tak, aby byl jejich počet v záběru 3 nebo 5.

 

  • Sbíhání linií

  • Fotografujte tak, aby se dva lidé, dva stromy, dva sloupy nakláněli směrem k sobě, ke středu snímku a ne od sebe, ven ze snímku.

 

  • Prázdné plochy

  • Nenechávejte na záběru zbytečné prázdné plochy – často to bývá šedivá prázdná obloha. Nebo také 2/3 snímku pokryty klidným mořem a dole jedna malá hvězdice 😊. Snažte se komponovat tak, aby tyto prázdné, nudné, zbytečné plochy na snímku nebyly. Víte, že zkušenější fotografové, módní fotografové nebo ti co fotí třeba architekturu do knih, si fotí svůj vlastní „katalog zajímavých mraků“ a pak je v Photoshopu vkládají do prázdné oblohy? Je to snadnější než tři dny čekat až budou na obloze mráčky jako ze seriálu Simpsonovi.

Jak si to má člověk všechno zapamatovat a ještě na všechny ty zásady při fotografování myslet?

Je to jako s výukou cizího jazyka. Nejdříve jste divocí ze všech časů, předložek, rodů a pádů. Konverzací ale tato pravidla do sebe vstřebáte a už na ně nemyslíte. Malé dítě pravidla ani nezná a mluví správně (většinou 😊). Má to totiž naposlouchané. Podobné je to s kompozicí – je potřeba si ji hodně nakoukat. Učit se od mistrů. Časem získáte kritické oko a běda každému, kdo vám ukáže snímek s kompozičním hříchem…

P.S.

Mějte na mysli, že každé pravidlo má své výjimky. Někdy právě porušením pravidla získáte divákovu pozornost. Ale nebojte – to se dá obvykle poznat, že jde o záměr a ne neznalost. 😊

Tagy:
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *